VojvodinaCafe - Propada još jedan gigant - Neobus
  • Propada još jedan gigant - Neobus

    Posao stoleća je propao, radnici osam meseci nisu primili plate, a većinski vlasnik Ali Magrabi Mohamedali odlučio da se povuče. To je slika Neobusa danas. Inače, privatizacija novosadske fabrike autobusa je proglašena jednom od najuspešnijih, a aranžman sa holandskom kompanijom VDL – poslom stoleća.



    Nažalost, sat je ovde počeo da zaostaje pre osam meseci, kada su zaposleni dobili poslednju platu, da bi se potpuno zaustavio 25. aprila, pošto je ogromna većina od ukupno 217 radnika stupila u generalni štrajk.Novosadsku fabriku, sa tradicijom dugom preko šest decenija, kupio je na aukciji 2004. godine biznismen iz Saudijske Arabije Ali Magrabi Mohamedali. Za hale, opremu i krug od 12,5 hektara u industrijskoj zoni grada Mohamedali je izbrojao svega 700.000 evra, ali je zauzvrat morao da preuzme dug od 2,6 miliona evra i obaveže se na investicioni program od 1,5 miliona.

    "Neobus je u minusu za oko 4,5 miliona evra, računajući stari dug i blokadu Razvojne banke Vojvodine od 228 miliona dinara. Zašto je to tako i da li smo uopšte mogli drugačije, prosudite sami", kaže nam manjinski vlasnik i predsednik upravnog odbora Zoran Kijac.

    Prema njegovim rečima, stvari su pošle nizbrdo posle ugovora sa kompanijom VDL, koji je pre tri godine podržao kompletan državni vrh Srbije. Umesto proizvodnje od 150 autobusa godišnje za evropsko tržište, usledio je spor o naplati dvanaest vozila. Na osnovu tog ugovora, Neobusu je iz Fonda za razvoj Srbije odobreno 1,4 miliona evra za obrtna sredstva i 1,2 miliona za investicije, uložio u linije i opremu i – ostao bez posla.

    "U međuvremenu uradili smo 25 autobusa za francusku Veoliju i 20 za beogradsku Lastu, ali nismo prošli na tenderima u Pančevu i Novom Sadu. Tender u Pančevu od 1,2 miliona evra za 12 minibuseva smo prepustili drugoplasiranom, jer nismo dobili bankarsku garanciju, a novosadski JGSP je preko tašna-mašna firme iz Zagreba kupio za tri miliona evra 16 autobusa češkog 'Iris busa'. Ovaj tender smo izgubili za 0,45 poena", ističe Kijac.

    On kaže da je konkurencija ponudila za nove autobuse rok isporuke od samo mesec dana, i da su Novosađani dobili dve godine stara vozila, koja su prethodno bila namenjena kupcu u Tirani (koji ih nije platio), pri čemu su im samo otvorena treća vrata, piše Politika.

    "Vidite li izlaz iz tunela, upitao me je većinski vlasnik, koji je u Neobus uložio oko 5,2 miliona evra, kada ni u Novom Sadu nismo uspeli da dobijemo posao. Kakav odgovor da mu dam, ako je naš godišnji platni fond 800.000 evra, a mi samo za kamate Razvojnoj banci Vojvodine moramo da izdvojimo 1,1 milion. Pošto mu je postalo jasno da svetla nema, Mohamedali mi je naložio da počnem pregovore o prodaji njegovih 86 odsto akcija", objašnjava Kijac.
    Komentara Pošaljite komentar

    Kliknite ovde da biste se ulogovali